wtorek, 10 lipca 2012

Agatha Christie, Trzynaście zagadek

Autor: Agatha Christie
Tytuł: Trzynaście zagadek
Oryginalny tytuł: The Thirteen Problems
Wydawnictwo: Dolnośląskie
Tłumaczenie: Maria Weiss
Rok wydania: 2006
Ilość stron: 246

Książka "Trzynaście zagadek" to zbiór trzynastu zagadek kryminalistycznych zadawanych w gronie sześcioosobowego towarzystwa wchodzącego w skład Klubu wtorkowych spotkań. Panna Marple, starsza pani nieustannie robiąca na drutach, wchodzi w skład tego klubu przypadkowo. Mianowicie: pozostali członkowie nie chcą sprawić jej przykrości mówiąc, że jest za stara na tego typu zabawy. Ku zaskoczeniu wszystkich to ona rozwiązuje wszystkie zagadki. Na pytanie Jak ona to robi? odpowiada, że natura ludzi niezależnie od tego, gdzie mieszkają i czym się zajmują jest wszędzie taka sama.

To nie pierwsza książka Agathy Christie, którą przeczytałam. Nie przepadam za kryminałami, jednak tak sławnego nazwiska trudno sobie odmówić. Trzynaście zagadek nie zrobiło na mnie wielkiego wrażenia. Część rozwiązań mnie bardzo rozczarowała. Nie polegały na logicznym myśleniu i dedukcji tylko na przyczepieniu się do jednego faktu (co chyba jest charakterystyczne dla panny Marple). Tylko jedną zagadkę udało mi się rozwiązać od początku do końca.

Myślę, że w języku oryginalnym książka ta mogła być o wiele lepsza. Sporo jest w niej niuansów językowych, których w języku polskim nie widać. Szkoda, bo czasem to może stanowić klucz do rozwiązania.

Czy mi się podobała? Średnia. Nie wciągnęła mnie, nie sprawiła, że wstawałam rano tylko po to, by sięgnąć po książkę (warto wiedzieć, że lubię spać do późna). Pod koniec nawet nie mogłam się doczekać, kiedy się skończy...

Duży minus dla wydawnictwa. Sporo błędów ortograficznych ("nie" z przymniotnikami w stopniu równym pisane osobno), gramatycznych ("tego wieczora" - powtarzało się to kilkukrotnie) czy literówek. Jeśli ktoś z Was chciałby sięgnąć po tą książkę niech sięgnie po inne wydanie.

Ocena: 4/10


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz