niedziela, 28 kwietnia 2013

Haruki Murakami, Zniknięcie słonia

Autor: Haruki Murakami
Tytuł: Zniknięcie słonia
Wydawnictwo: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA
Rok wydania: 2012
Liczba stron: 374

Zniknięcie słonia to zbiór opowiadań nie powiązanych ze sobą, ale wrzuconych do jednego worka w postaci książki. Samo Zniknięcie słonia to tytuł jednego z opowiadań.
Jeśli nie znasz stylu Murakamiego to ta pozycja jest idealna, by go poznać. Tu mieszają się różne formy, których nie potrafię nazwać. Od jego pierwszej książki nazywam taką formą "Murakamią". Do tej pory jest jedynym autorem, którego czytałam a który potrafił w świat rzeczywisty wpleść fantastykę a nawet surrealizm tak, że nie wydawało mi się to nienaturalne.
Nie wszystkie opowiadania z tego zbioru podobały mi się. Mogę wyróżnić jedno, które czytałam z zapartym tchem: Sen. Może dlatego tak mi się podobał, bo było o czytaniu. A ja przecież kocham czytać. Ciekawe, które Wam spodoba się najbardziej. Na uwagę z mojej strony zasłużył jeszcze Tańczący karzeł. Niektóre opowiadania mnie rozczarowały, zwłaszcza swą końcówką. Niektóre nie były w moim stylu. Książkę dała mi siostra podkreślając, że nie muszę czytać wszystkiego do końca. Jeśli chodzi o Harukiego - nie ośmieliłabym się oceniać opowiadania nie doczytając go do końca. U niego nigdy nic nie wiadomo. (;

Ogólne wrażenia? Zabawna, nierzeczywista, nieoczywista, oryginalna, mistrzowska w Murakamiowej formie.
Polecam każdemu kto lubi lub nie zetknął się jeszcze ze stylem tego wyjątkowego Japończyka.

Ocena: 6/10

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz